موفقیت و انرژی مثبت

این وبلاگ مخصوص همه کسانیست که خواهان دریافت انرژی مثبت و موفقیت در زندگی خود هستند.

موفقیت و انرژی مثبت

این وبلاگ مخصوص همه کسانیست که خواهان دریافت انرژی مثبت و موفقیت در زندگی خود هستند.

تضعیف و کاهش اعتماد به نفس

شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۵، ۰۲:۰۳ ب.ظ

چه عواملی بر کاهش اعتماد به نفس در فرزندان ما تاثیرگذار هستند و باعث تضعیف اراده آن ها می شوند والدین چه میزان در این زمینه نقش دارند و چه تاثیراتی روی اعتماد به نفس کودکان می توانند بگذارند

همه ما دوست داریم کودکانی با اعتماد به‌نفس بالا داشته باشیم ولی گاهی اوقات ناخواسته رفتارهایی از خود نشان می‌دهیم یا حرف‌هایی را به زبان می‌آوریم که باعث می‌شود اعتمادبه‌نفس فرزندمان کم شود. این اتفاقات چیست و چه چیزهایی می‌تواند اعتمادبه‌نفس در کودک را کم کند و از بین برود.

والدینی که از تنبیه بیش‌ازحد در تربیت کودکشان استفاده می‌کنند، باعث کاهش اعتمادبه‌نفس در فرزندشان می‌شوند. اگرچه تنبیه کردن یکی از اصول تربیتی است که در موارد خاصی لازم است گاهی وقت‌ها (به جز تنبیه بدنی) استفاده شود ولی تنبیه بیش‌ازحد و به‌خصوص تنبیه بدنی به شدت اعتمادبه‌نفس کودک را کاهش می‌دهد. کافی است که والدین در مواردی که کودک کار نادرستی انجام داده یا تکالیفش را انجام نداده او از انجام کارهای مورد علاقه‌اش محروم کنند مثلا اینکه نمی‌تواند برای نیم تا یک ساعت تلویزیون نگاه کند.»

تحقیرکردن و سرزش زیاد و مسخره کردن کودک از دیگر مواردی است که اعتماد به نفس را از بین می‌برد. وقتی کودک کار را اشتباهی انجام می‌دهد می‌توانیم به او کمک کنیم که دوباره کار درست را انجام دهد و به این ترتیب اعتمادبه نفس‌اش بالا بیایید. ولی اگه به او بگوییم «از پس این کار ساده برنیومدی»، «تو حتی نتونستی دگمه لباست را ببندنی» باعث می‌شود به شدت اعتماد به نفس افت پیدا و باور کند که ناتوان است. علاوه بر این، گاهی اشتباهات کودک به صورت شوخی و جک در مقایل دیگران تعریف می‌شود که متاسفانه تاثیر منفی بر اعتمادبه‌نفس کودک دارد و باید والدین و اطرافیان مراقب حرف‌هایشان باشند.

ادامه این مطلب از وبگاه #دکتر_سلام را در این لینک ببینید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی